Konstutställning

Utställning i salongen under hela festivalen

Mark Andersson

Samtidskonstnären Mark Andersson verkar från Örebro. Mark har ett förflutet fån musikscenen men fick abrupt sadla om efter en hörselskada under 2012. Sedan mitten av 90-talet spred han musik på klubbar i Stockholm men fick helt tänka om och hittade musiken på ett nytt sätt. Och som han har spridit den. Han har medverkat på ett 50-tal utställningar och festivaler i Sverige sedan dess nu senast i "lägenheten" vid Sturehof. Mark säger själv att "konsten är musiken" och vi håller med. Musiken är konsten, konsten är musik.Utställningen visas under hela festivalen inne i biosalongen och ingår givetvis i alla festivalbiljetter. Mark kommer att vara med och kommer också att återigen inta dj-båset en av kvällarna. 

Hemsida

Instagram

 

videokonst

Peter Geschwind: Sound Cut (2002, 1:06 min)

Visas torsdag kl 19.15 & lördag 17.15 i Salongen

I Peter Geschwinds videoinstallation Sound Cut är utgångspunkten en punklåt av det amerikanska bandet the Dead Kennedys. Här har varje enskilt instrumentalt ljud i originalmelodin ersatts av ljud och bilder inspelade i det egna hemmet. Som betraktare av verket möts man av ytterst korta bildsekvenser av bl a slamrande skåpluckor, en tvättmaskin på full hastighet, möbler som faller, allt arrangerat efter strukturen i det ljudspår som ligger till grund. Det är intensivt, nästintill klaustrofobiskt i det fristående rummet som har byggts upp för videoverket. Hos Peter Geschwind blir det mest familjära ofta krypande obehagligt. I Sound Cut förvandlas hemmet plötsligt till en plats för något slags poltergeist fenomen. Videoverket Sound Cut är producerad under IASPIS ateljéstipendium på Kunstlerhaus Bethanien i Berlin 2002.

In the video Sound Cut, 2002, produced during a residency at Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, filmed footage from my apartment was edited from its sound by using the audio track from an old punk rock song as a template or blueprint in the video editing application.

The original punk song was replaced frame by frame with the closest corresponding sound from my own filmed material and edited within the structure of a 4-stroke rhythm by cutting the footage in blocks of 4,8,16 and 32 frames and where BPM (bits per minute) was translated into the PAL format FPS (frames per second). The visual material here functions as a reference to what one hears.

 

KATARINA LÖFSTRÖM: WHITEOUT (2001, 3:43 MIN)

Visas torsdag kl 19.15 & fredag 22.15 i salongen

Animationen är inspirerad av de efterbilder man får på näthinnan efter att ha tittat in i solen. Löfströms animationer har en klar koppling både till måleri och musik, till det psykedeliska, 70-talets dekorativa språk, modernismens färgfältsmåleri eller ren minimalism, vilket är Löfströms medvetna flirt med målerihistorien och musikkulturen. Musiken i Whiteout är skriven av Dj:n och performancekonstnären Terre Thaemlitz: A-Program (BMI), courtesy of Comatonse Recordings.


The animation is inspired by the after-images that appears on the retina after one has looked into the sun. Löfström's animations have a clear connection to painting and music, to the psychadelic, the decorative style of the 70's, modernism's colour field painting or pure minimalism. This is Löfström´s deliberate flirtation with the history of painting and music culture. The music in Whiteout is composed by the DJ and performance artist Terre Thaemlitz: A-program (BMI), courtesy of Comatonse Recordings.

 

ÅSA ERSMARK: LUNATIC (2012, 5:48 MIN)

Visas torsdag kl 19.15 & lördag 22.15 i salongen

Under vintern 2011 - 2012 fotograferade Åsa Ersmark månen från sin balkong utanför Stockholm. Månarna, som Ersmark själv betraktar som skulpturer, användes till att skapa en filmisk struktur för att upplösa linjär tid. Att existera i flera olika tider samtidigt skulle kunna vara en psykotisk upplevelse men kan också vara ett mer äkta sätt att uppleva tiden. I bilderna av månar som attackerar oss anas en gudomlig, eller en djävulsk, tidsuppfattning. Ersmark intresserar sig för symboler och mytologi, och i verket Lunatic har hon experimenterat med att behandla tiden som en mytisk enhet. Musik: Simon Mullan och Theodore Trottner.

The video work developed as the artist began photographing the lunar cycle from her balcony. Ersmark suggests a return to a natural way of experiencing time, while also exploring something completely unnatural. Music by Simon Mullan and Theodore Trottner.

 

 

 

C F REUTERSWÄRD: BUFFALO BILL IN 27 FORMS (1957, 4:20 MIN)

Visas torsdag kl 19.15 & fredag 22.15 i salongen

Byggd på det mönster som uppstår då två med olika mönster bemålade celulloidskivor rörs över varandra.

 

Derives from the pattern that appears when two celluloid sheets painted with different patterns are moved over one and other.


Born in 1934 in Stockolm, died in 2016 in Helsingborg. Carl Fredrik Reuterswärd was a Swedish artist working manly in painting, sculpture and film. Reuterswärd was not true to any movement, medium, or style. He created geometric abstract paintings, conceptual works, film and sculpture. Reuterswärd is perhaps most well known for a sculpture of a revolver with a knotted barrel that has become a symbol of anti-violence, called Non violence, on display outside the Headquarters of the United Nations in New York City. 

 

 

GUNILLA KLINGBERG: SPARLOOP (2001, 2:27 MIN, SILENT)

Visas fredag kl 17.15 & lördag 19.45 i salongen

 

I Sparloop har Klingberg manipulerat logotyper. Inte logotyper hämtade från globala koncerner eller för dyra och exklusiva märken utan sådana med anknytning till ett av de mindre glamorösa vardagsbestyren - att handla mat. En samling logotyper från några av de vanligaste varuhuskedjorna såsom holländska Spar och schweiziska Pick Pay.

 

For the past couple of years she (Klingberg) has been manipulating logotypes. Not those of global corporations, or the expensive and exclusive ones, but rather those representing one of the less glamorous, mundane activities of everyday life - grocery shopping.

Klingberg has painted the distorted logotypes of low-price supermarket chains directly on the gallery wall, and they have appeared as enormous mandala-like patterns on a series of billboards. Continuing this theme, she has now produced a series of video animations (four to date) entitled Spar Loop, a collection of logotypes of ubiquitous supermarkets as the Dutch Spar and the Swiss Pick Pay.

 

 

Ralph Lundsten & Rolf Nilson: Främmande Planet (1963, 7:12 min)

Visas fredag kl 17.15 & lördag 19.45 i salongen

 


Filmen är nonfigurativ, målad direkt på filmremsan efter en musikalisk komposition med samma namn.

 

A non-figurative film, painted directly on the frames and based on one of Sweden´s first electronic works - a musical composition of the same name from the late fifties.

Ralph Lundsten is Sweden's most distinguished composer, more over he is a successful filmmaker and artist. Born 1936 in Ersnäs, Norrbotten. Currently living in the Stockholm archipelago, in the fairytalesque wooden castle Frankenburg, dated 1878, which also houses well known art and electro music studio ANDROMEDA.

 

 

 

BJÖRN LÜNNING: STUDY IN OPTICAL RHYTHM (1953, 5:50 MIN, SILENT & SOUND)

Visas fredag kl 17.15 & lördag 17.15 i salongen

 

Study in Optical Rhytm gjorde Björn Lüning 1953, som en undersökning av hur rytm fungerar visuellt. Denna film är hans mest kända och den ritades och målades i särskilda moduler om 4, 8, 12, 16 och 24 rutor, direkt på filmremsan. Modulerna koncipierades till förutbestämd musik. Filmen var avsedd att visas både med och utan musik, med olika påverkan på betraktaren som resultat. Tekniskt sett leder Study in Optical Rythm tankarna till filmare som Norman McLarens, Len Lye's och Oscar Fischingers animerade filmer. (Filmen ska köras först stum och sedan med ljud.)

 

Made in 1953, Study in Optical Rhythm is an examination of the visual functions of rhythm. His best known film, it was drawn and painted directly onto the film stock at intervals of 4, 8, 12, 16 and 24 frames to find concurrence with a predetermined musical accompaniment. The film was intended to be screened both with and without music to explore differing audiovisual relationships. Technically Study in Optical Rhythm is thus reminiscent of the animations of Norman McLaren, Len Lye and Oscar Fischinger.

 

 

 

PO Ultvedt: Nära Ögat (1958, 2:54 min)

Visas fredag kl 19.45 & lördag 22.15 i salongen

 

I den grafiskt tydliga animationen Nära ögat förs en kamp mellan gott och ont, svart och vitt, stort och litet. Under de ytligt sett lekfulla sekvenserna byggs ett obegripligt dramatiskt förlopp upp.


In the animation Nära ögat, which has a graphically distinct style, a battle is being fought between good and evil, black and white, large and small. Beneath the superficially playful sequences an incomprehensible dramatic tension is building up.

 

The artist PO Ultvedt (b. 1972) constructs mechanic sculptures and raised patterns in painted wood where the movement travels through the composition via driving-wheels and straps. The sculptures often have a human connection: the movement becomes a awkward, humorous gesture with a touch of Chaplinesque melancholy. The film 'Nära ögat' is a visual game with graphic forms in black and white..

  

Gunvor Nelson: My Name is Oona (1969, 9:38 min)

Visas fredag kl 19.45 & lördag 22.15 i salongen

 

My Name is Oona var Nelsons slutgiltiga genombrott på den amerikanska avantgarde-filmscenen. Filmens ljudspår utgörs av Nelsons dotter, Oona, upprepandes veckodagarnas namn och "my name is Oona". Det senare klipps ihop till en expressiv, rytmisk struktur som åtföljer filmens visuella mönster för att skildra ett barns erfarenheter.

 

My Name is Oona was Nelson's final breakthrough on the American avant-garde film scene. The sound consists of Nelson's daughter, Oona, repeating the names of the days of the week and of her saying "my name is Oona". The latter is edited into an expressive rythmical structure that accompanies the visual structure of the film that plunges into the experience of a child.

 

ANN ROSÉN: 5'15 (2004, 5:15 MIN)

Visas fredag kl 19.45 & lördag 19.45 i salongen


5'15 har genererats ur mötet mellan visionen om en tyst zon som skapar utrymme för tanke och handling och den tystnad som infinner sig när drivmedlet tar slut. I verket 5'15' är det själva övergången mellan ljud och tystnad, mellan kaos och lugn som står i fokus.

 

5'15 is generated from the meeting between the envisioning of a silent zone that makes space for thought and action, and the silence that appears when there is no more fuel. In this title the actual transition between sound and silence, between chaos and tranquility, is in focus.

 

Ann Rosén (b. 1956) is a sound, video and performance artist. Her work can take the shape of video, sound art, electro acoustic music, sound and video installations etc. In the early 1990s she investigated various forms of human interaction, her work focussed on creating situations where people could meet under different forms.

 

 

Kjell Johansson: Velocipeden Union (1965, 9 min)

Visas fredag kl 22.15 & lördag 17.15 i salongen

 

Filmen bygger på fria rytmiska grupperingar i bild och ljud, bildande och organiskt förlopp. Musiken utförds på cykelekrar.

 

This film is based on rhythmic formations in pictures and sound, shaping and organic patterns. The music is conducted on bicycle spokes.

 

Kjell Johansson was born in Ystad in March 1939. In 1963 he participated in the Swedish Television's newly started editor training. Whereas he later worked as a producer between 1968-1982.  He currently runs the book publishing company Murbräckan in Borrby.

 

 

OK

Vi använder cookies för att ge dig access till funktioner som gör det enklare att använda webbplatsen. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies.